Selasa, 10 November 2009

Masalah Yang Entah Kapan Penyelesaiannya ..

Kebanjiran penjaja - penjaja asing tanpa lesen yang bertambah dari hari kehari terutama berhampiran kuil hindu SS3 dan tapak pasar malam begitu " mengjengkelkan " . seperti langsung tiada tindakan daripada penguatkuasa MBPJ , kelihatan deretan rumah kos atau rumah sewa di SS9A sewenang - wenangnya dijadikan gerai jualan gorengan dan barung yang kelihatan begitu meriah dan seolah - olah begitu istimewanya mereka dimata MBPJ .

Masalah ini yang telah berlanjutan sejak sekian lama bukan sahaja mengundang rasa kurang senang penduduk tempatan malah menimbulkan persepsi umum tentang fungsi MBPJ dan peranan Jabatan Penguatkuasaan MBPJ . adakah mereka mendapat imbuhan atau tekanan sehingga seperti menikus dalam menjalankan tugas ? atau ada sabotaj yang dirancang bagi memburukkan pemerintahan kerajaan selangor dibawah pakatan rakyat ?

Tugasan in juga tidak sepatutnya juga terlepas pandang dari peranan Ahli majlis yang bertanggungjawab kepada zon 23 dan zon 22 yang berada dibawah DUN Seri Setia dan DUN Kg Tunku . jika barangan mereka dirampas dan mereka mampu membayarnya , tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak mahu membuat penguatkuasaan kerana itu adalah tugasan yang sah dan dipertanggungjawabkan . teruskan penguatkuasaan sehingga zon perniagaan tidak halal ini dibersihkan .

Pelbagai cara dapat dilakukan bagi menghalang keadaan ini berterusan diantaranya menampal notis larangan berniaga dikawasan berkenaan atau menaikkan papan tanda larangan . naik besar - besar dengan bahasa yang jelas agar pembeli juga dapat membaca mereka membeli ditempat yang salah . menempatkan seorang penguatkuasa dikawasan waktu operasi mereka agar peniaga - peniaga ini tahu bahawa mereka sedang dipantau . pelbagai lagi kaedah - kaedah yang difikirkan sesuai untuk menanganinya dan terletak dibawah bidang kuasa MBPJ .

Jika situasi ini berterusan tanpa menampakkan perkembangan positif , pakatan rakyat selangor ini akan dilabel tidak ada bezanya dengan BN kerana membiarkan masalah ini berlanjutan tanpa penyelesaian . tunjukkan PR lebih baik dan boleh menggantikan BN sebagai pilihan untuk memerintah negeri dan negara . harapan rakyat marhaein begitu besar ingin melihat perubahan kepada sistem dan pengurusan yang lebih cekap dan teratur .

2 ulasan:

  1. Woit...
    Sendiri punya rakyat tak mau meniaga...suka melepak dari menambah pendapatan...
    Orang asing rebut peluang..orang asing gigih berjuang...
    Kesimpulannya...Melayu perlu di tukar nama jadi Melaju...baru laju sikit...kah..kah..kah..

    BalasPadam
  2. betul tu dah la tak nak mendapat pendapatan suka pulak 'meminjam' pendapatan orang lain !

    BalasPadam